Selamat Hari Raya Ai’dul Mubarak. Dari kami disini untuk semua kawan2 tidak kira dimana korang berada. Ana dan kawan2 disini juga ingin ingin memohon maaf sekiranya ada salah dn silap. dan maafla dah lama terbiar x terupdated blog ni. mengecewakan pelawat2 yang datang ke blog ni.

Alhmdllah disni nak di kongssikan la..beberapa perkembangan kami disni. Skrang kami ber4 ( wan,abel,alep,lut ) dengan abel omar, sudah sebulan kami mula belajar di kuliah Darul Ullum Universiti of cairo...

dan baru2 ini kami menyambut kedatangan rombongan duta2 dan syekh. Mereka datang dari Jordan kemudian ke Syiria. Dan disni merupakan destinasi akhir mereka. Setiap tempat yang mereka pergi dengan misi mmbawa berita2 terkini dan pesanan2 dari ASZ untuk kami yang berada di Timur Tengah ni. Setiap tmpat dibuat kursus. Dan alhmdllah disini juga berjaya selesai kursus dengan ditutup, kami membuat majlis makan2 sambil mengajak kawan2 lain ( kenalan kami disini )..

HARI RAYA KORBAN...
Alhmdlla raya korban kami disini dimeriahkan dengan kami beramai2 sembelih 7 ekor kambing.huhuhuhu.kami bergotong royong sambil dbantu "bawwab"...setela selesai kami mengagih2kan kepada mereka2 yang susah..( memang kat sini terlalu ramai yang susah pun..)

Seleps smbyng raya..Kami juga melihat suasa raya koran di rumah negeri. ana dan wan pergi ke kompleks hayyu ashir ( wan=pahang,lut=selangor )...alep pula ker rumah negeri johor di hayyu thamin..abel pagi tu sibuk ke pasar sbb nak uruskan kambing 7 ekkor tu...

insyallah ana akan updated gambar..untuk tatapan kawan2.
jumpa lagi..

Disini ana nak kongsi kisah perjalanan kami ke Alexandria(Iskandariah). Dalam misi jemputan berbuka bersama Siddi Sirin ( orang Kanan :: Syeikh Mohsen Al-Laban :: )

Alhamdulillah kami berbuka bersama Siddi Sirin tu di salah sebuah hotel di tepu pantai. Dan program berbuka tu sebenarnya Siddi tu buat majlis meraikan pelajar2 cemerlang dan guru2 dari Alex dan Cairo yang duduk di bawah naungan jemaahnya(tareqatnya) dan kami turut di jemput ke majlis tu..

kami bertolak dari Cairo selepas zohor di ambil oleh Van hi-ace tinggi yang diuruskan oleh seorang Dr. dari cairo merupakan pekerjanya.
Dalam perjalanan ker ALex tu kami sempat singgah di sebuah restoran mewah ala2 mini zoo. Tempat pertunjukan Singa dan harimau..ada banyak Harimau, Singa dan binatang2 lain...seperti buaya, babun, monyet, kura2 besar, anjing2 pelbagai jenis, rusa, pelanduk,...memang cantik restoran tu..stail restoran dalam hutan..jadi kami bergambar2.kemudian teruskan perjalanan ke Alex.

Kami tiba senja di petang di sana. dan terus dibawa ke salah satu rumah tetamu milik Siddi. Apartment tepi pantai...kami berehat sehingga lagi setengah jam berbuka kami bertlak ke majlis.
kami tiba awal di majlis..dan kelihatan ramai orang berhimpun menunggu waktu berbuka di ruangan open hall di atas restoran itu, mengadap laut yang kelihatan matahari hampir terbenam...tibanya kami di open hall ..terus kami disambut Siddi Sirin. dan kami berpeluk dan bersalaman.

tiba waktu berbuka.kami berbuka bersama2, dan ana dijemput oleh dia untuk duduk di sebelahnya.Malam itu memang berbuka yang sedap2.Selesai makan2, kami sembahyang berjemaah di open hall atas. dibentang karpet..dan imamya Siddi sendiri.

Selepas smbhyang mula majlis, ucapan2 dari pelajar2 dan guru2..serta ucapan dari Siddi....
menurut ust.Basit yang lebih fasih fahaman arabnya. Siddi menceritakan tengtg masalah pendidikan di Mesir.

Selesai Majlis.Kami bersalamn dengan siddi dan dia kata " kita berjumpa di masjid pukul 9.30 untuk solat terawikh bersama "..kami pulang ke apartmnent dan berehat.

Pukul 9.15 kami bertolak ke masjid yang diasaskan oleh Syeikh Mohsen Al-Laban. disitu kami disambut oleh Siddi dan pengikut2nya..memang berbeza penampilan Siddi di sini.benbanding berbuka di hotel tadi.Dengan judah..nampak seperti seorang yang sufi...

kami solat terawikh berjemaah dan seterusnya..dia berucap dan minta sedikit ucapan wakil dari kami...dan ucapan disampaikan oleh ust.basit..kami juga menyampaikan beberapa buah nasyid.

selepas itu..mereka melakukan " Hadrah ".. kami pun ikut je la..pertama kali ikut program hadrah seperti itu..dengan laungan " Allah..AllAh...ALLAh."...dalam jeadaan gelap.

selesai semua program di masjid..kami pergi makan bersama Siddi di restoran..Di sana kami bersembang2 dandia bertanya " Apa khabar SYekh Ashaari dari Malaysia ?? "
ust.basit pun ceritalah serba sedikit tentang perkembangan jemmaah di Malaysia.

selesai makan..kami bersalaman dan pulang ke apartment.esoknya kami pulang ke Kaherah.


( insyalllah gambar2 akan ana uploadkan segera..maaf zahir batin, dan selamat berpuasa )

Tak Sedar....!!

Posted by mt-arramadan | 4:00 PM | , | 0 comments »



Assalamualaikum W.B.T

rasanya memang terlambat mengucapkan SALAM RAMADAN. Tapi memang dari awal Ramadhan memang target nak update...cuma tak terupdated2 juga...Maaf la kepada kawan2 yang kunjungi blog ni..tapi tengok tak terupdted2 jugak.

sebenarnya banyak cerita yang ana nak kongsi..bermula dari Ramdhan pertama. Ramadhan tahun ni merupakan Ramadhan pertama ana dan kawan2 di tanah ARAB bumi kinanah ini..

ALhamdulilah selama sepangjang Ramdhan cafe MAwaddah di disini, buka dari jam 3.00 ptg hingga ke 12.00 malam. dan walaupun x begitu ramai custommers yang datang...boleh la jualan nya lebih tinggi dari jualan hari2 biasa di musim panas.( musim panas jualan agak menurun kerana pelajar balik ke tanah air masing2)

kami sembahyang terawikh beramai2 di restoran..(tolak meja bentang daf)

Di hujung2 Ramdhan ni..musim sudah sudah mahu bertukar ker musim sejuk. Dan sekarang pelajar2 pun sudah ada yang kembali ke Mesir ini ( pelajar2 AL-AZHAR )

Dan untuk koleksi2 gambar kami yang terbaru ( Ramadhan ) insyallah akan ana upload..

untuk galeri : .:klik sini :.

" maaf la lambat upload gambar, sebab sekarang ni, ananya LAPTOP ada masalah skit , rajin sangat buat kejer...hehehehehe"

dan insyallah ana akan postkan kisah perjalanan kami ke ALEXANDRIA ( iskandariah ) dalam misi ziarah kawan ASZ. Siddi Sirrin orang kanan Syekh Muksin Laban.
nanti kan post ana ek..hehehehe
(pemalas nak


Alhamdulillah..ana, wan dengn abil baru2 ni dapat berjalan ke Tanta dan Damiatte. Kalau sebutannya "tonto dan dumyat". Kami ada seorang kawan dari johor. Pelajar tahun 2 Al-Azhar kaherah(nama dia abg.adib)...dia mengajak kami ke tonto kerana disana ada majlis menyambut 4 pasang pngtin pelajar melayu. Dan selepas itu kami terus ke Dumyat untuk berjalan2....perjalanan dari kaherah ke tonto lebih kurang 2 jam lebih.dari tonto ke dumyat 2 jam lagi...

Di dumyat kami tumpang rumah pelajar melayu (Al-Azhar Damiatte) kawan kepada abg.adib. Katanya di Dumyat tidak ramai pelajar malaysia, mungkin bawah 50 orang.(Al-Azhar Damiatte) dan dumyat ni berhampiran dgn laut...tempat yg kami pergi ialah dumyat jadid, dumyat jadid ni kawasan yang baru dibangunkan. Pasar disana menjual pelbagai makanan laut. Dan murah2. A.adib beli ketam bnyak2 bawa balik, buat masak lemak..memang sedap!!..

pic51.jpgpic11.jpgpic21.jpg


kami berjalan ke ra'su bar,damiatte. Sebuah bndar kecil tepi pantai yang baru dbangunkan, memang sungguh cntik tmpat tu..kebanyakan orang2 arab akan duduk disana menghabiskan musim panas..di sana kami berjalan2, bergambar dan mandi laut...di situ juga ada muara sungai nil bertemu dgn laut...

"Jaulah" to Alex

Posted by mt-arramadan | 7:27 PM | , | 0 comments »





Alhamdulillah, minggu lepas kami pergi berjalan2 ke iskandariah(Alexandria). Dengan menyewa sebuah van hi-ace kami bertolak kesana seawal jam 6 pagi. Tiba di sana pukul 9.00 pg. Dan tempat pertaama kami pergi ialah "Qo'lah" iaitu kubu Salahuddiin.....



Selepas selesai berjalan dan bergambar kami bertolak ke Perkarangan Taman Istana Raja Farouq. Disana kami "ber-rehlah2"..makan2 dan selesaikan solat jama' zohor dan asar. Selepas rehat beberapa ketika kami meneruskan perjalanan pusing2 sekitar Alex...dan pergi ziarah makam2 yang ada disana..Makam Nabi Daniel..Makam Loqman Al-Hakim, dan Makam wali2 disana...

Selepas habis berjalan pusing sekitar Alex..kami menutup acara aktiviti kami dengan bermandi-manda di laut. Mulanya memang pening x tau nak mandi kat mana.? sebab terlalu ramai dan padat.... dengan orang2 Arab. Dengan kekotoran yang diorang buat sekitar pantai..memang mengotorkan....



Kami pusing2 mencari tempat mana yang x ramai orang, jadi akhirnya kami jumpa tempat yang memang cantik, dalam, jernih, dan x ramai org kat situ...hanya beberapa orang budak Mesir..Kami pun mandi manda la kat situ....



Untuk lihat koleksi2 gambar klik disini

Baru2 ni ada Bazar anjuran Rumah Selangor dan Terengganu di Haiyul Ashir. Tempat himpunan kompleks2 rumah melayu...bazar berlangsung selama 3 hari. ada banyak gerai2 dibuka. Restoran Mawaddah juga ambik satu gerai... kita meniaga burger, roti john..dan roti canai...

tukang wat burger dan roti john abell ngan wan...yang wat roti canai ana..hehehe.
tukang makan kami semua...huhuhu.....terdapat lebih kurang 20 gerai yang diniagakan oleh pelajar2 melayu..dan d bazar itu menjual makanan2 melayu....yang mmg x jumpa kat sini...jadi aritu lah...kami banyak makan..hehehehe.

Setelah selesai bazar anjuran rumah selangor dan terengganu. selang 2 hari selepas itu, ada pula bazar anjuran rumah Pahang, dan kami x terlibat dalam meniaga..cuma datang bawak perut untuk disisi...

gambar2 nnti ana uploadkan ek..sory laa.sebab flickr da over limit gambar...



Alhdllh baru2 ni kami dapat jemputan dari ustaz kami untuk makan2 dan lawat kampung dier di Barajil,Ghizaa..

kami bertolak ke sana beramai2 selepas semayang jumaat di Masji Fattah,Ramsis
kami tiba dan makan tgh hari disana..sambil2 bersmbang2 dan selingan2 dengar bacaan quran dari kawan ktrng dari Africa(dier qari)..



Memang best,..macam jadi Petani Msir sekejap aritu..kami makan makan Mesir dan petang tu.kami berjalan2 sekitar ladang2...Mmg satu pengalaman yang menyeronokkan.